ΝΑΠΟΛΗ, Ιταλία. Φανταστείτε ότι βρίσκεστε εκεί στις αρχές του 18ου αιώνα της Κοινής μας Χρονολογίας. Στον καθεδρικό ναό της πόλης, ο Ιρλανδός φιλόσοφος Τζορτζ Μπέρκλι στέκεται μπροστά σ’ ένα φημισμένο θρησκευτικό λείψανο. Βλέπει με σκεπτικισμό την υποτιθέμενη υγροποίηση του αίματος του «Σαν Τζενάρο», δηλαδή του Καθολικού «αγίου» Ιανουαρίου.
Απ’ αυτή την άποψη, η Νάπολη δεν έχει αλλάξει πολύ από τότε. Για παράδειγμα, παρά την κακοκαιρία σε μια περίπτωση στα πρόσφατα χρόνια, η εκκλησία έβριθε ξανά από ανθρώπους, και ένα υποτιθέμενο θαύμα έλαβε χώρα. Το λείψανο και η πομπή της οποίας ηγούνταν ο καρδινάλιος χαιρετίστηκαν με θερμά χειροκροτήματα. Ναι, αυτή ήταν άλλη μια από τις πολλές φορές που το αίμα του «Αγίου Ιανουαρίου» φάνηκε να υγροποιείται. Θαύματα που σχετίζονται μ’ αυτό το θρησκευτικό λείψανο έχει αναφερθεί ότι συμβαίνουν από το 14ο αιώνα.
Σύμφωνα με την Καθολική παράδοση, λείψανο είναι το αντικείμενο που απέμεινε από έναν άνθρωπο ο οποίος θεωρούνταν άγιος. Όπως τονίζει το Εκκλησιαστικό Λεξικό (Dizionario Ecclesiastico), τα λείψανα είναι, «με την αυστηρή έννοια του όρου, το σώμα ή μέρος του σώματος και της τέφρας του Αγίου, ενώ με μια ευρύτερη έννοια είναι το αντικείμενο που ήρθε σε επαφή με το σώμα του αγίου και στο οποίο συνεπώς αξίζει να αποδίδεται αφοσίωση».
Παπική Επιδοκιμασία
Πιθανόν, πολλοί αποδίδουν λατρευτικό σεβασμό σε θρησκευτικά λείψανα λόγω των υποτιθέμενων θαυμάτων που σχετίζονται μ’ αυτά. Η παπική επιδοκιμασία είναι προφανώς άλλος ένας παράγοντας που συντελεί στη δημοτικότητά τους.
Τουλάχιστον τέσσερις πάπες στα τελευταία 70 χρόνια έχουν δείξει ιδιαίτερη προσήλωση στα λείψανα. Ένα Καθολικό περιοδικό αποκαλύπτει ότι, όπως και ο προκάτοχός του Πίος ΙΑ΄, ο Πάπας Πίος ΙΒ΄ «είχε πάνω του λείψανα της αγίας της Λιζιέ». Ο Παύλος ΣΤ΄ «είχε ένα δάχτυλο του αποστόλου [Θωμά] στο τραπέζι του γραφείου του», και ο Ιωάννης Παύλος Β΄ «έχει, στη δική του κατοικία, μέρη από τη . . . σορό» του «Αγίου Βενέδικτου» και του «Αγίου Αντρέα».—30 ημέρες (30 giorni), Μάρτιος 1990, σελίδα 50.
Ενόψει αυτής της παπικής επιδοκιμασίας, δεν είναι να απορεί κανείς που αυξάνει η ζήτηση για λείψανα τα οποία αποτελούν αντικείμενα τόσο ιδιωτικής όσο και δημόσιας αφοσίωσης. Όμως, ευαρεστεί τον Θεό η αφοσίωση στα θρησκευτικά λείψανα;
*** w91 15/11 σ. 3 Γιατί Χρησιμοποιούν Λείψανα στη Λατρεία ***